VinterGlede

Norsk oppskrift på mellomtykke votter strikket i Lima fra drops. Med lett toving ble disse gode og varme votter i en fin blanding av ull og alpakka.
Du strikker de på pinne nr. 3 og 4, vottene har også latviske fletter og masjetter i 3 farger.

Denne oppskriften kan kjøpes

Fra min nettbutikk

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #håndarbeid #tovatøfler #tova votter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg

Nybutikken åpnet over 100 strikkeoppskrifter

Endelig har jeg fått åpnet nettbutikken for å selge strikkeoppskrifter gjennom. Det har vært stor pågang med dere som har handlet med VIPPS, og jeg har funnet ut at dette tar for lang tid som jeg kunne brukt til å lage design og å strikke. Jeg laget denne for at dere skulle få en plass å handle oppskriftene mine fra på en enkel og grei måte. Jeg har også lagt inn en chat-knapp som du finner nederst, om du har spørsmål så kan du spørre via denne, da blir du koblet direkte til din messenger og vi kan chatte gjennom facebook.

Så nå har dere 3 muligheter når dere handler. Min nettbutikkRavelry Strikkoteket

 

NAVIGERING I NETTBUTIKKEN

Når du besøker butikken finner du oversikt over alle mønstrene som er i salg nå ved å klikke på knappen Produkter øverst i menyen. Når du kommer inn til oversikten finnes det også en sidemeny i ulike kategorer.

 

BETALING

Når du handler får du 2 alternativer til betalingen.

1. Betale med ditt bankkort

2. Betale via Paypal

 

OPPSKRIFTEN

Etter et kjøp kommer oppskriften med det samme og direkte til din epost du brukte når du handlet, og du kan laste den ned og lagre den til din maskin.

 

 

 

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #strikketips #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

TaigaBarna

TaigaBarna er votteoppskrift i Fritidsgarnet fra sandnes og tovet. Vottene er kjappstrikka og passer både for nybegynnere som for viderekomne. Dette er ei oppskrift som er helt suveren å også bruke til gavestrikking, for hvem ville vel ikke bli glade for slike flotte votter. Oppskriften har 6 diagrammer Det er også laget en ekstra god beskrivelse på toving til denne oppskriften.

Oppskriften kan kjøpes Fra min nettbutikkRavelry og Strikkoteket

 

 

 

 

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #strikketips #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

Fra en sjokkert og oppgitt designer

Jeg sitter her litt i sjokk, i går ble det min tur til å oppleve dette med videresalg av oppskrifter uten tillatelse. Jeg ble sjokka, ble helt matt og sint! Hva er det egentlig som foregår rundt omkring på ulike steder i strikkeverden?

Følgende skjedde:

Jeg åpnet facebook, det første jeg ser er at det er en av garnbutikkene her i Norge som, liksom “promoterer” mine oppskrifter på sin facebokside.
Slik: “Disse vottene ble ettterlyst i dag! Oppskriften kan kjøpes på Ravelry…. Vi kjøper de gjerne og skriver ut for degi butikken!”
 

Er dette mulig, er dette for kun å få solgt mer av sitt eget garn?

I min profil på Ravelry har jeg også skrevet: Oppskriftene jeg selger er kun ment til eget bruk og kan ikke kopieres, selges, videreselges eller utgis på andre sider uten min tillatelse! Produktene du strikker av oppskriftene, kan du selge i små kvanta på messer eller lignende så lenge du ikke er bedrift og eller firma.

Hun er også en av butikkene som har søkt om InStoreSales – Dette har jeg heller ikke gitt tillatelse til!

Loven sier: “Den som har opphavsrett kan forby andre å fremstille eksemplarer eller gjøre det tilgjengelig for allmennheten uten at det foreligger avtale eller annet særskilt rettsgrunnlag. Hun har ikke fått tillatelse til dette

Denne bestemmelsen om at jeg ikke tillater butikkene å videreformidle oppskriftene mine ved utskrifter, ble laget fordi jeg vil ha bedre kontroll over hva som skjer med oppskriftene mine, og for at hvem som helst (her med stor tanke på salg av den i garnbutikker og også privatpersoner). Det virker som om garnbutikkene bare kan ta seg tilrette uten at det er gitt tillatelse til noe som helst. Jeg har heller ingen anelser om hvor redelige alle som selger garn er heller, om de kjøper ei oppskrift for å kopiere den videre, for å skape seg et mersalg av garn i sin butikk.

 

Det som det er snakk om her er faktisk om garnbutikken har tillatelse til å drive med formidlig av papirutgaver av oppskriften. Hun har konto inne på ravelry og jeg har ikke gitt noen tillatelser til å selge oppskriftelsene InStore. Slik hun har forsøkt på her nå – hun bryter dermed ravelrys regler og bryter opphavsretten,  Åndsverksloven og markedsføringsloven. Dette er kriminelt. Loven sier: “Den som har opphavsrett kan forby andre å fremstille eksemplarer eller gjøre det tilgjengelig for allmennheten uten at det foreligger avtale eller annet særskilt rettsgrunnlag. Hun har ikke fått tillatelse til dette.

Vanlig markedsførings skikk er i følge markedsføringsloven Hun kan ikke uten videre utnytte den populariteten disse vottene har fått, for dette har jeg jobbet hardt for å få til. Når hun da bruker votteoppskriften som et lokkemiddel for å få oppmersomhet til sin garnbutikk uten at jeg har gitt samtykke til noe, synes jeg dette går langt over streken. Generelt sier lovet at beskyttelsen gjelder uavhengig av om oppskriften ligger under opphavsrettslig eller annen immaterialrettslig beskyttelse.

Oppskriften jeg snakker om her er de populære Taigavottene som jeg selv promoterer både her på bloggen, gjennom Facebookgruppa mi, Ravelry, Strikkoteket og diverse andre salgsider på fb. Jeg har også et tilbud for de som ikke liker å handle på nettet med betaling gjennom Vipps.

Når et firma gjør slikt som her uten å spørre meg om dette på forhånd, så begynner jeg å stusse – Er dette respektabelt? – finnes det flere som gjør dette? Gjør hun dette for å få gratis reklame for sitt garn, (mersalg)? Kjøper hun én oppskrift som blir kopiert og videresolgt? Jeg jobber med dette nesten døgnet rundt, lager oppskrifter, strikker, har god dialog med mine kunder, og hjelper alltid til om de trenger hjelp til både strikking, mønsterkjøp eller andre tekniske dataspørsmål.

Dette kaller jeg ikke å reklamere/framsnakke en designer.

Den linken hun hadde lagt ut var helt grei. Sist men ikke minst for å tilfredsstille sine kunder, så hadde hun også et tilbud med å skrive ut oppskrifta og selge den via sin butikk. Jeg har ikke gitt henne tillatelse til å videreformidle noe.

Det er godt å ha “spioner”/”varslere” både på nettet og ute i ulike områder her i norge, for den tiden jeg har til rådighet i døgnet ønsker jeg å fokusere på positive ting som strikking og design og slippe å få slike saker som dette som tar masse tid, og tapper meg for energi og kreative tanker. Hadde hun spurt meg på forhånd så hadde saken kanskje vært helt annerledes enn det det blir til i denne saken. Da hadde hun helt sikkert fått et ja for da hadde vi hatt en avtale å forholde oss til. Men å få en slik overraskelse når en åpner fb er ikke greit.

 

 

 

 

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #strikketips #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

Nei en trenger jo ikke gå en runde til …

Ja nå er det aldeles rett før jeg har hodet mitt på plass her igjen, takket være flotte tilbakemeldinger, oppfordringer, og masse utrolig flotte folk der ute. Nei det er ikke bare bare å få HELT STRIKKESPERRE å akkkurat nå foran julen. Jeg som hadde såååå mange gode ideer – mange er borte, noen er igjen heldigvis har jeg laget skisser på de fleste så det kommer nok når årstiden er der.

Etter en ukes stillhet så greide jeg komme over det jeg trodde skulle være lengre stillhet fra meg. Ja jeg er helt ærlig og tør å dele dette.. Jeg turde ta opp skuffen! Ja jeg har en skuff under tastaturet her på skrivebordet, så i dag her under tastaturet, så gløttet jeg ned på de små skissenene, lappene lå der alle sammen i en diger bunke, garnet glaner bare dumt på meg hver gang jeg er i boden der det ropes “så dum du er nå da, jeg vil ut i stua og på pinner”, og så kommer alle nøstene og roper – strikk meg, strikk rosa, strikk brunt strikk, rødt, eller grønt.. ååå ja jeg vil også toves.. Nei det er faktisk ingen av nøstene som lar meg være i fred, ja de ligger der og venter og lader opp, til hva? ja det får faktisk tiden vise. En strikke pause har jeg hatt og den er nok der litt ennå, men kommer nok med et eller annet snart….

Jeg må skryte litt av jentene inne i gruppa mi, ja de må jeg virkleig skryte av! For de er jommen kjempe flotte, flinke strikkere, de har begynt å dele bilder at det de strikker, og det setter jeg veldig stor pris på. F.eks Taigavottene som jeg selv liker veldig godt og er forsåvidt veldig enkle å strikke. Jeg blir veldig glad av å se at folk vil strikke disse, og koser seg. Som jeg alltid har sagt så er det som regel det aller enkleste det som blir det fineste – det kommer jo an på hvilket garn en bruket og slikt i forhold til tovingen. Ja jeg er veldig glad jeg laget denne oppskriften, og jeg tror jeg tegnet noe lignende når jeg var maaange år yngere. For da tengnet jeg myyye og hver dag. Nei dette blir vel for mye lesning nå for mange, uinteressant for andre, og for noen interessant.

Jeg skiver også til deg som har kjøpt omtrent alle oppskirftene jeg har laget at — Nei jeg slutter ikke… dette er min lidenskap og den slutter jo aldri..

Mønstene jeg lager blir laget i sanntid, dvs at de lages og publiseres fortløpende,  ganske hurtig, så du slipper sitte å vente på enorme mengder med oppskrifet, her kan du handle en og en og ikke en hel bok som kanskje du bare vil strikke et palgg fra. Som normalt har jeg jo flere oppskrifter pr. mnd.. gjennom hele året, jeg er uavhengig av andre og gjør dette for gøy og interesse for materialer innen ull og farger. So hang on….  Er du interessert i å følge meg på fb ligger jeg her

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #strikketips #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

Dobbelt pannebånd

I dag fikk jeg endelig dette ferdig, dette er pannebånd strikket fra oppskriften Selbu i mitt hjerte pannebånd, jeg har strikket den versjonen som er dobbel. I oppskriften ligger det også oppskrift på de enkle med vanlig ribbekant.

Oppskriften kan kjøpes Fra min nettbutikk,   Ravelry og Strikkoteket

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #strikketips #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

Strikketips: Maske sammen i Glattstrikk

En hjelpevideo for hvordan makse sammen i glattstrikk. Å maske sammen er fint å bruke til sammenmasking på skuldre, babyplagg, puter eller andre strikkinger hvor en ønsker at sømmen skal være usynlig og og uten harde sømmer.

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #strikketips #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

Tvinn en snor på 1-2-3

 

 

Vi som driver med håndarbeide har mange ganger bruk for snorer enten det skal være til votter, luer og babysko.

 

 

Det er mange måter dette kan gjøres på den enkleste måten jeg vet av er å tvinne snorene. Dette gjøres enklet ved hjelp av en stavmikser.

 

Du trenger: 

Stavmikser

Garn selvfølgelig

Saks

 

Enkel måte å tvinne snor på

 

Ta den garnmengen du trenger gjerne med flere farger, her har jeg brukt to farger.

 

Enkel måte å tvinne snor på

 

Legg trådene firdobbelt med delingen på midten i stavmikseren, ha kontakten av mens du fikler med dette, litt trist å skade strikkefingrene. 🙂

 

Enkel måte å tvinne snor på

 

 

Fest den andre enden med knuten på noe som holder den der eller få hjelp av noen til å holde.

 

Holdt tråden litt stramt ikke for mye. Sett i kontakten og begynn snurringen, dette går utrolig raskt så du trenger bare 1 sekund eller litt til.

Når du har tvinnet den til ønsket tvinning tar du ut kontakten av mikseren før du gjør noe mere.

 

Prøv å holde båndet litt stramt slik at det ikke begynner tvinne seg flere steder.. Mens båndet holdes stramt finner du midtpunktet på snora og setter begge endene sammen i en knute. ønsker du en liten dusk i enden er det bare å knytte en knute på andre enden litt innpå og klippe av tuppen

 

Enkel måte å tvinne snor på

 

Vips så har du en tvunnet snor.

 

Enkel måte å tvinne snor på

 

 

 

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #DIY

Selbu i mitt hjerte – Pannebånd

Da ble også Pannebåndene til Selbu i mitt hjerte ferdige. Dette er laget med to alternativer til strikkingen,

1. Strikk det enkelt

2. Strikk det dobbelt

Oppskriften er laget i to størrelser og det er brukt garnet Sterk fra Dsa i disse på pinner nr. 3 og 3,5mm

Oppskriften kan kjøpes Fra min nettbutikk, Ravelry og Strikkoteket

 

 

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving #pannebånd

Vinterens første Spildravotter

I går ble disse vottene klare, dette er Spildravotter strikket i Fritidsgarn rød farge nr. 4219 – den fineste av de røde som jeg mener de har i de rødfargene som finnes i dette garnet. Mønstret er  mitt eget  og ligger til salgs på ravelry og strikkoteket. Dette har også vært en av mine mest solgte mønstre i fjor, og de er morsomme – kjappe og lettstrikkede votter.

Men votter har jeg jo nok av så disse blir klare til nye hender ganske snart og vil bli lagt ut for salg i nettbutikken.

Oppskriften kan kjøpes Fra min nettbutikk, Ravelry og Strikkoteket

#strikk #strikking #knit #knitting #strikkeoppskrift #strikkemønster #håndarbeid #tovatøfler #tovavotter #strikkeblogg #strikkeblogger #høst #blogg #handmade #håndstrikka #mote #vinter #mandag #tirsdag #onsdag #torsdag #fredag #lørdag #søndag #januar #februar #mars #april #mai #juni #juli #august #september #oktober #november #desember #jul #påske #vinter #hverdag #tovavotter #strikkebea #beasstrikkedesign #toving